Podporovatel našeho spolku, který si nepřál být jmenován, nám napsal své postřehy ohledně chystaného projektu rezidentního parkování.

Parkování studentů

Zastánci rezidentního parkování se často ohánějí tím, že jim vadí, když nějaký student přijede, nechá auto stát týden na místě a za týden zase odjede. K tomuto bych měl tyto připomínky: mají snad nějaká data (alespoň průzkum mezi studenty, kolik jich dojíždí autem, v kolika lidech, jak parkují apod. – celkem triviální věc), která by toto tvrzení potvrdila? Když jsem v roce 2012 končil vysokou školu, tak už tehdy bylo parkování celkem problém, ale nepamatuji se, že by některý z mých spolužáků vlastnil auto a pravidelně s ním dojížděl do Brna. Dle mého názoru je procento takto dojíždějících a parkujících studentů (popř. jiných řidičů) tak malé, že to počet parkovacích míst neovlivní. A pokud už nějaký student takto dojíždí, většinou se snaží zaplnit auto, takže jízda je potom efektivní.

Parkování zdarma

Další připomínkou zastánců je, že přece nikdo nemá nárok na parkování zdarma. Pokud vím, tak silnice, chodníky a ostatní veřejný prostor je placený z našich daní a z velké části i z daní, které platíme za benzín (cca 50 procent z celkové ceny benzínu). Je tedy neuvěřitelné, že někdo mluví o parkování zdarma s ohledem na ceny benzínu a jeho zdanění.

Parkování pro rezidenty

Obec nezajišťuje svým občanům bydlení, proč by tedy měla zajišťovat parkování? Bydlení si zajišťujeme nájemní smlouvou se soukromým vlastníkem, tak pokud to bude finančně výhodné, tak ať soukromníci zařídí občanům i parkování.

Zaplatí všichni – a ne jednou. Pokud bude město zřizovat modré zóny, tak se z daní zaplatí jejich příprava, realizace a následná kontrola dodržování (Městská policie předpokládám) – a následně budeme za parkování samozřejmě platit i my, co jsme už z daní tyto modré zóny zaplatili. Přijde mi to jako začarovaný kruh.

MHD vs. auto

Možná to není úplně k věci, ale na debatě 20. dubna k rez. parkování paní Flamiková zmiňovala, že auta víří prach a jiné částice (omlouvám se, přesnou terminologii neznám). Bydlím v okrajové části města (Brno-Ořešín) a autobusem MHD jezdím často. Pokud jedu autem, tak ráno vyjedu, dojedu do práce, auto zaparkuji (oblast kolem ulice Kounicova – průměrně hledám místo 5 minut) a odpoledne zase jedu zpět. Dvě cesty, dohromady cca 20 km. Autobus jezdí celý den, přičemž ráno a odpoledne, kdy je dopravní špička a lidé se dopravují do/z práce, tak je autobus plný. Po zbytek dne jezdí téměř prázdný, málokdy z poloviny obsazený. Je opravdu takový rozdíl mezi autem, které jede 2x za den, a autobusem, který jezdí celý den? A pokud by měli všichni jezdit MHD, tak by těch autobusů muselo jezdit několikanásobně víc (cesta na kole z Ořešína do centra města opravdu není pro každého – a především zpět).

Skutečně to uvolní nějaká místa?

Na státní svátek 8. května 2017 kolem 5 hodin ráno jsem projížděl po ulici Hrnčířská a vyfotil následující fotky.

hrncirska1

hrncirska2

Všechna místa obsazená, parkuje se, kde to jde, i na místech, kde by řidič mohl dostat pokutu. Myslím, že lze předpokládat, že v den svátku o prodlouženém víkendu nebudou v těchto místech parkovat ani studenti ani jiní dojíždějící pracující, tedy téměř všechna auta bude místních. Jak tento problém vyřeší rezidentní parkování?

Kdo tedy může parkovat na rez. místě? Bude jezdit auto, které bude kontrolovat SPZ? Pokud ano, pak na rezidentním místě může parkovat pouze rezident, který vlastní auto. Pokud dojde k nehodě a rezident dostane náhradní auto, nebude už moci parkovat? Pokud si půjčím auto např. od rodičů, taky už tam nemůžu parkovat? Jsou rezidentní místa vázána na bydliště či SPZ?

Existují data?

Na debatě 20. dubna ohledně rezidentního parkování padl i dotaz ohledně tvrdých dat k tvrzení, že místa zabírají dojíždějící studenti (popř. pracující) – zda nějaká data existují. Odpověď zněla přibližně takto (tuším od paní Flamikové): „Lidé k nám chodí a říkají nám to.“ To mi přijde stejné, jako kdyby řekla, že jedna paní povídala. Nebylo by levnější a nakonec i efektivnější sehnat tato data? Chápu, že politik má reagovat na stížnosti a připomínky občanů, ale nemusí to hned řešit omezeními a vybíráním peněz. Nejdříve je přece lepší sehnat si data (naprosto jednoduché, např. se jen o víkendu projít přes den a v noci městem a zjistit si, kolik parkovacích míst je volných a porovnat to s pracovním dnem), především kolik z těch aut, která parkují na ulicích patří rezidentům a těm co dojíždějí.

Nakonec bych chtěl zmínit, že dojíždění MHD mi nevadí, někdy ho i preferuji, protože je do část dne, kdy si v klidu sednu, přečtu si knížku nebo poslechnu hudbu. Stejně tak mi nevadí jízda na kole, pokud je k tomu příznivé počasí.